sunnuntai, kesäkuuta 10, 2007

Drink my liquor from an old fruit jar

Synnyin vuonna 1972. Siten olin aika nuori kun punkkarit-fiftarit vastakkainasettelu oli Suomessa se kaikkein tärkein yhteiskunnallinen jakoviiva nuorempien ihmisten keskuudessa, mutta uskokaa tai älkää muistan ajan. Punk musiikkina varmasti oli vähän liian haastavaa tuona aikana, mutta Crazy Cavan, Matchbox, Stray Cats ja Teddy and the Tigers ovat kyllä jääneet mieleen. Sittemmin tuli itse suuntauduttua musiikillisesti toisaalle, mutta kokonaan ei tätä muistamisen taakkaa ole saanut heivattua selästään myöhemminkään. Rockabilly-levyjä tarttuu kaupasta mukaan aina silloin tällöin ja tiettyjen alan keskeisten hemmojen kuten Brian Setzerin, Reverend Horton Heatin ja tanskalaisen Nekromantixin tekemisiä tulee seurattua vähän tarkemminkin. Ja Suomessa Knucklebone Oscarin ja tietysti Francinen edesottamuksia.

Viikko sitten olin Tampereella todistamassa kuusissakymmenissä olevan Robert Gordonin keikkaa. Gordon soitti rockabillya Pohjois-Amerikassa 1970-luvulla ennen kuin se Stray Carsin myötä nousi hetkeksi valtavirran valonheittimen kiilaan. Gordonin tötterö on vuosien mittaan littaantunut ja eroosio purrut ulkonäköön, mutta baritoni on yhä kunnossa. 15 euron pääsylipun hinnalla sai myös promo-CD:n, joka paljastui livetaltioinniksi vuodelta 1977. Mielenkiintoiselta läpyskältä löytyy mm. Gordonin ja Bruce Springsteenin duettu Blue Suede Shoes. Gordonilla, Link Wraylla ja Springsteenillä oli 1970-luvun loppupuolella jonkin sortin triumviraatti New Yorkissa. Bruce teki Robertille kappaleen nimeltä Fire, josta myöhemmin uli hitti Pointed Sistersin ja pomon itsensä esittämänä. Gordon ja Wray tekivät levytysyhteistyötä lukuisien projektien tiimoilta.

Mikä voi rockabillyn kaltaisessa alkukantaisessa tynnyrimusiikissa kiinnostaa? Basson ja rytmin hallitsevuus bilemusiikkina tietysti, mutta siinä on pakko olla jotain enemmänkin. Blue Suede Shoes on rockabillyn perusohjelmajulistus, ja parempaa saa tietysti hakea. Oliko Chuck Berry rockabillya vai jotain muuta? Läheltä liippaa joka tapauksessa. Keskimäärin kuitenkin valkoisen köyhän agraarisen amerikkalaisen nuoren miehen soittamaa ja kuuntelemaa musiikkia, jossa nostalgia ja muualle kuin sukupuolimoraaliin keskittynyt arvokonservatismi soittivat isointa kelloa.

Sitä olen myös hnämmästellyt, että kun joka asiassa retroillaan nykyisin niin perkeleesti, niin miksi ei tuo 1970-luvun lopun ja 1980-luvun alun rockabillyfanien nykyisin noin 40-50-vuotias ydinjoukko ei ole palannut nuoruutensa idolien äärelle. Mihin ovat unohtuneet Rockabilly Rebel ja se tosiasia, että tiettynä ajankohtana Suosikin faniäänestyksissä top-10:ssä ollesta bändeistä kolme tai neljäkin saattoi olla rockabilly-komboja? Freddie Falcon ei hänkään ole pyrkinyt juurille palaamaan. Parhaimmillaan rockabilly on varsin rouheaa meininkiä, niin kuin Oscar sanoisi. Taitaa olla myös erään Kilmisterin suosikkimusaa, vaikka asiaa tuntematon ei sitä ihan heti tulisi veikanneeksikaan. Suomesta löytyy alan harrastajalle kadehdittavan elinvoimainen alakulttuurinsa.

3 kommenttia:

Vasarahammer kirjoitti...

Suuri osa rockabillyn kuuntelijoista siirtyi myöhemmin 80-luvulla muihin musiikkityyleihin, lähinnä heviin. Myös Teddy & the Tigers -yhtyeen pääjehu Aikka Hakala ryhtyi Bad Sign -yhtyeensä kanssa soittamaan rhythm and blues -pohjaista musiikkia.

Suomeen rockabilly tuli Britanniasta, jossa tyyli oli lyhyen aikaa suosittu Matchboxin ja Crazy Cavanin ansiosta.

Itse Suomen rockabillypääkaupungissa kasvaneena en muistele rockabillyaikaa pelkästään hyvällä.

Rauno Rasanen kirjoitti...

Brian Setzer on lahjakas äijä, joka on kehittänyt kitaransoittoaan aivan julmetusti. Arvostan häntä tosi paljon edelleen.

Mitä retroon tulee, niin kahdesta miltei viimeisimmästä päreestäni voi päätellä, miten 55-vuotias 'romu' on retkahtanut tyystin Amy Winehouseen ja suree, miten näin valtavan lahjakas mutta ongelmallinen nainen/tyttö saattaa vajota lopullisesti ja nopeasti tuhon omaksi kuten Janis Joplin.

Amy on nyt 23. Pahimmassa tapauksessa hänestä tulee uusi nimi 27-vuotiaana kuolleiden rock-tähtien hautakiveen.

(Amylla on tosin monipuolinen jazz, soul, rap ja ryhtm&blues - jopa pop-tausta - muusikkonakin).

27 vuotiaina kuolivat sekä Brian Jones (Rolling Stones), Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison (Doors) että Kurt Cobain (Nirvana).

Kaikkien edellä mainittujen kuolema johtui joko suoraan huumeista tai oli selvästi huumeiden käytön seuraus (hukkuminen, itsemurha).

Amy kuuluu vetävän viinaa kuin sieni ja käyttäytyvän myös sen mukaisesti, eivätkä keikat ole aina menneet asiallisesti - peruuntumisista puhumattakaan.

Viimeksi peruuntui Provinssirock; en usko lainkaan viralliseen selitykseen, joka oli kurkkukipu, vaikka koko esiintyjäporukka oli jo ehtinyt Suomeen asti!

Huomenna Amyn pitäisi esiintyä Glastonburyn festivaaleilla: samana päivänä sekä Pyramid-lavalla (toinen päälava?), että Jazz World Stagella, jossa esiintyy myös John Fogerty!, joka keikkailee edellisenä päivänä Wembley Arenalla (ei siis Stadionilla...).

***
Tässä hieman luonnosmainen - alunperin mailiksi kirjoitettu juttu, jonka (huom!) kirjoitusvaiheen kuluessa Winehousen lahjakkuus suorastaan tyrmäsi minut - varsinkaan, kun en ole koskaan ollut mikään soulin ja jazzin suuri ystävä tai suurkuluttaja - enkä siis koskaan aiemmin ollut muistaakseni kuullut Winehousen biisejä!

Mutta nyt olen varma: tämä nainen on tämänhetken ehdottomasti lahjakkain naisartisti ja lähes ylivoimaisella tavalla, mitä tulee hänen biisintekotaitoonsa ja lauluäänensä ilmeisesti synnynnäiseen tenhoavuuteen - se viiltää ja syvältä.
Siinä on luonnollisuutta ja vetoavuutta, joka ei jätä kylmäksi.

En kiellä, että olen ollut syvästi liikuttunut hänen tulkinnoistaan...

http://actuspurunen.blogspot.com/2007/06/amy-winehouse.html#comments

Jari Nikkola kirjoitti...

Rockabilly on oikeastaan toinen sisarpuolisko siitä musiikista, jota alettiin kutsua yhteisen nimittäjän tasolla rock'n'rolliksi 1950-luvun puolivälin tietämillä.

Elvis oli rockabilly-artisti mutta Chuck Berry ei niinkään. Berryn rock on juuriltaan selkeästi mustaa (vrt. musiikin vahva R&B- ja jump blues/ blues-lataus), Elvarin taas selkeästi valkoista (pohja nopeatempoisissa country-tyyleissä). Tästä taustasta juontuu myös nimike rockabilly (vrt. hillbilly + rock = rockabilly). Hillbillyn voi raa'asti yleistämällä laskea country & westernin alatyyliksi.

Jako mustaan (R&B) ja valkoiseen rockiin (rockabilly) on perustasolla ihan kelvokas. Little Richard on rock-tyylin juuria tutkittaessa korostuneella rytmillä varustettu R&B-artisti, Roy Orbison tai Carl Perkins taas hillbilly/country-puolen miehiä, siinä missä Jerry Lee Lewiskin. Lisää kummankin klaanin taustalla velloviin perinnemusiikkeihin legendaarinen "iso isku" (vrt. Alan Freedin suosima termi "big beat") ja voila, olet uuden 50-lukulaisen rock-tyylin musiikillisessa ytimessä.

Mutta. Mitä musiikkia esitti Suomessakin vuoden 1956 tilanteessa nuorison päät sekoittanut Bill Haley & His Comets? Rockia toki mutta Haleyn ja komeettojen musiikillinen tausta on mielestäni enemmän western swingissä kuin missään muualla. Lisää western swingiin kovaääninen rumpali, "uusi metelin estetiikka" levytettäessä ja homma alkaa taas kuulostaa rockilta, simsalabim...

Eli? 50-luvun "rock and roll" on väljä markkinoinnillinen kattotermi, jonka alle niputettiin kaikenlaisia vanhoja musiikkityylejä niitä rytmisesti/ tuotannollisesti ajankohtaistamalla.

Varsinaista vallankumousta tyylillisesti ne eivät kuitenkaan edustaneet. Ajatelkaapa vaikka Franny Beecheria (Comets) tai Scotty Moorea (Elviksen taustaryhmä) kitaristeina, alusta loppuun vanhan liiton miehiä country- ja jazz-lickeineen, ehdottomasti. Oikeastaan vasta Link Wray särökitaroineen (vrt. vuoden 1958 mahtisiivu "Rumble" ) toi rock-kitarismin uudelle, meidän tuntemallemme tasolle...

...

70-luvun jälkipuoliskon suomalainen rockabilly-muoti on osittain hengissä edelleen. Kaikki silloiset diinarit/tedit eivät siirtyneet muiden tyylien seuraajiksi tai lopettaneet musiikinkuuntelua.

Jungle Recordsin ympärillä pelkästään käy kelpo pöhinä edelleen. Tsekatkaa vaikka: http://www.junglerecords.fi/.

Jari Eklundin "Tiger Twist" -kirjaa (Johnny Kniga) voi myös varauksetta suositella aiheeseen liittyen.

Ja eipä unohdeta, että perjantaina 19.12. Turussa Kårenilla päräyttävät Buck Jones, Melrose ja Teddy and The Tigers kimppakeikan... Oi onnea, vain Slippers puuttuu!

PS. Aikka Hakala (Teddy Guitar) soitti jo Tigersien esiasteessa Fancy Danissa rhythm&bluesia. Dr. Feelgood ja vastaavat brittiläiset pubirockbändit innoittajinaan.

Rockabillymuodin juurruttamisessa Suomeen myös "American Graffiti" -leffalla ja myöhemmin "Onnen päivät" -tv-sarjalla oli merkittävä osuus. Ja tietenkin Jyräyksellä ja Suosikilla. Mutta ehkä vasta listan kolmantena tärkeysjärjestyksessä jos rehellisiä ollaan.